Nästa artikel
Premium Den globala spelindustrin växer stadigt och tar hjälp av beteendevetare för att hitta sätt att få spelarna mer engagerade och motiverade. Det här kan skolvärlden ta efter genom att använda spelifiering som ett pedagogiskt verktyg. Detta anser forskaren och gymnasieläraren Adam Palmquist som har utformat ett nytt läromedel för att visa hur lärare med hjälp av speldesign kan öka elevernas motivation i skolan.
– Människan har egentligen alltid spelat spel och arkeologer har hittat speltärningar av ben redan i stenåldersgravar. De flesta lärare har väl använt sig av frågesport eller ”hänga gubbe” i klassrummet, så steget till digitala spel är inte långt. Spel är väldigt bra på att öka motivationen genom att börja med enkla uppdrag och sedan öka utmaningarna. Det kan vi ta med in i klassrummet, säger Adam Palmquist. Adam Palmquist, 36, är legitimerad gymnasielärare men också d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Regression vid autism – vad vi vet och inte vet
- Tips: 15 Npf-vänliga julklappar
- Hon skriver om livet med tvångssyndrom och kronisk migrän
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mobbning vid autism och adhd: 4 lästips
- Friåkaren Jon Olsson om adhd-diagnosen: ”För mig har det varit mer positivt än negativt”
- Så här funkar WISC-testet