Nästa artikel
Premium Omfattande och långvarig skolfrånvaro är ett stort problem. För att lösa en frånvarosituation involveras ofta flera aktörer med olika perspektiv och förväntningar, vilket försvårar samarbetet och kommunikationen. Detta visar en färsk studie från Göteborgs universitet. ”Finns tecken som pekar mot att samverkan för att hjälpa frånvarande elever blir svårare”, säger forskaren Martin Harling till Special Nest.
Ett nyligen avslutat forskningsprojekt har undersökt hur aktörer som skolan och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) agerar kring en elevs skolfrånvaro och vilka utmaningar som uppstår i samarbetet. Syftet är bland annat att utveckla verktyg för att arbeta med problemet. Martin Harling och Ola Strandler, båda forskare vid Göteborgs universitet, har lett den tvååriga fallstudien i samverkan med en högstadieskola som hade stora problem med frånvaro och där lärare och ledning visade intr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Dietisten Sara Ask släpper kokbok med npf-fokus
- Så kan lärare bidra till resiliens hos elever
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- ”Små barn har större chans att lyckas”
- ”Man får aldrig tillämpa PYS i stället för att sätta in särskilt stöd”