Nästa artikel
Premium Språklig förmåga kan vara livsavgörande och under 2000-talet försämrades svenska elevers läs- och skrivförmåga. Hur ska denna trend vändas? En ny antologi försöker lotsa lärare, speciallärare och logopeder rätt. Special Nest listar 10 intressanta punkter ur ”Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov”.
Kraven på språkfärdigheter är höga både i skolan och arbetslivet. Pressen har ökat ytterligare genom att barn och ungdomar umgås genom sociala medier. Svag språklig förmåga är inte ovanligt vid npf-diagnoser och förknippas med sämre mående och livskvalitet. Så hur ska skolan jobba med den här stora elevgruppen med heterogena behov? Antologin Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierande behov tar grepp om frågan. 15 kapitel avhandlar allt från kartläggningar till ut
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Selektivt ätande vid npf: ”Låt variationen komma efterhand”
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Dietisten Sara Ask släpper kokbok med npf-fokus
- Så kan lärare bidra till resiliens hos elever
- Hon har skrivit guide till föräldrar som har barn med ätstörning