Nästa artikel
Premium Fokusera mer på barns kognitiva förmågor än på övergripande diagnostiska etiketter. Det är budskapet från psykologi- och pedagogikforskaren Petri Partanen som är aktuell med boken ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”. ”En av mina viktigaste poänger är att barn med adhd och autism har en spridning i förmågor och därför inte omedelbart har samma behov”, säger han i en intervju med Special Nest.
Både i arbetet som psykolog och som forskare har Petri Partanen intresserat sig för variationen i barns exekutiva funktioner, bland annat vid med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism. Exekutiva funktioner är en psykologisk term som syftar på vår förmåga att planera, genomföra, organisera och fokusera vid olika aktiviteter och uppgifter i vardagen. De exekutiva funktionerna hänger samman med ett annat psykologiskt begrepp, självreglering, som i princip handlar o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kändisar med npf
- Så här funkar WISC-testet
- Forskning: Taktil massage ger lindring till unga med adhd
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd