Nästa artikel
Premium Skolelever som spelar ett speciellt utformat dataspel blir bättre i flera ämnen i skolan och får till och med bättre resultat på IQ-tester, det visar ny forskning. Förklaringen är att viktiga kognitiva förmågor såsom arbetsminne och koncentration tränas. Studien har gjorts på femton skolklasser i Tyskland, men bygger på hjärnforskning gjord av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Special Nest har intervjuat honom.
I studien fick elever i åldern sex till sju år i 15 skolklasser i den tyska staden Mainz, spela ett särskilt dataspel under 30 minuter varje dag under fem veckor. Det visade sig att barnen, som tränade på att exempelvis komma ihåg i vilken ordning prickar i spelet ändrade färg, blev bättre på geometri och läsning jämfört med de elever som fick vanlig skolundervisning. – Förbättringen motsvarade ungefär sex månaders skolarbete och beror på att arbetsminnet och koncentrationsf
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Dietisten Sara Ask släpper kokbok med npf-fokus
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- ”Små barn har större chans att lyckas”
- ”Man får aldrig tillämpa PYS i stället för att sätta in särskilt stöd”
- ”Förstå det repetitiva frågandets funktion”