Nästa artikel
Premium Inom den svenska skolan jobbar en stor grupp elevassistenter – men många av dem saknar pedagogisk utbildning och tydligt definierade arbetsuppgifter. En färsk forskningsöversikt från Linköpings universitet visar till och med att elever som får omfattande stöd av elevassistenter riskerar att lära sig mindre än andra. Special Nest har intervjuat Henrik Lindqvist, en av forskarna bakom studien.
Det fanns 2018 närmare 20 000 elevassistenter inom den svenska skolan, vilket är fler än antalet fritidspedagoger. Elevassistenter har ofta fria roller och varierande arbetsuppgifter, men inte sällan fungerar de som pedagogiska extraresurser för en eller flera elever som är i behov av särskilt stöd, kanske till följd av en neuropsykiatrisk diagnos som adhd eller autism. En enkätundersökning från riksförbundet Attention har till exempel visat att över en fjärdedel av deras målgru
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- När det svämmar över – så hanterar du känslostormar hos ditt barn
- Dejting vid adhd – så vänder du utmaningar till styrkor: 6 tips
- Autism kopplas till ökad risk för Parkinsons sjukdom – ny studie väcker frågor: "Det behövs mer forskning om sambandet"
- Autismkontroversen i USA: Det här har hänt
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Vuxen med npf – Så går en utredning till
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"