Nästa artikel
Premium Barn leker av en mängd anledningar. För att få utlopp för sin kreativitet, utforska världen eller bara för att det är roligt. Men vuxenvärlden har ofta en annan syn på lek när det handlar om barn med autismspektrumtillstånd: i stället för att vara något lustfyllt blir fokus ofta att barnen ska lära sig att leka “rätt”. Det menar forskaren Carmel Conn, vars bok “Lek och vänskap” nyss har utkommit på svenska. Special Nest har intervjuat henne.
Carmel Conn är forskare vid University of South Wales i Storbritannien. Hon är också lärare med mångårig erfarenhet av specialpedagogik, särskilt av stödinsatser riktade mot barn med autism. Hon menar att vi, alltså vuxenvärlden, har en märklig syn på lek. När det handlar om neurotypiska barn accepterar vi att alla leker på lite olika sätt. Men när det gäller barn med autism är synen ofta en annan. – Då tror vi ofta att det finns ett rätt sätt att leka på, och det är lå
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- "Flickor med npf söker ofta vård i tonåren, men blir inte hjälpta"
- ”Små barn har större chans att lyckas”
- "Lugnt bemötande minskar konflikter"
- Språkstörning, språkförsening och dyslexi
- "Det handlar inte bara om ett par bokstäver, utan om att leva med det här 24/7"
- ”Man får aldrig tillämpa PYS i stället för att sätta in särskilt stöd”