Nästa artikel
Premium Barn som får bygga kojor och leka ute bland buskar och träd blir mer koncentrerade och mindre stressade och får dessutom bättre balans och motorik. Naturens hälsofrämjande effekter är starka även hos vuxna. Det visar forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.
Omfattande studier på förskolemiljöer och förskolebarn runtom i Sverige talar sitt tydliga språk: de barn som får leka i en stimulerande utemiljö med grönska och gömslen där de kan hitta grenar och insekter, har betydligt bättre koncentrationsförmåga, motorik, starkare armar och händer, större flexibilitet i kroppen och är mindre stressade jämfört med barn som går på förskolor med en ”tråkigare” utemiljö. Patrik Grahn är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet i A
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Friåkaren Jon Olsson om adhd-diagnosen: ”För mig har det varit mer positivt än negativt”
- Adhd – fantastiskt, fruktansvärt och alldeles underbart
- "Eleverna måste veta vad som förväntas av dem för att lyckas"
- Mr Tourette: ”Jag är så frisk som jag vill bli”
- Skollagen Del 2 – Föräldrars roll i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Skollagen del 4 – Hemmasittande