Nästa artikel
Ny forskning från Linköpings Universitet visar att många lärare anser att barn med autismspektrumtillstånd ska anpassas till omgivningen istället för det omvända.
Ann-Charlotte Linton, doktorand vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet, har undersökt lärares attityder till barn med autismspektrumtillstånd.
Enligt hennes undersökning framkommer en bild av att många lärares syn strider mot nya forskningsrön om att möta barn med autismspektrumtillstånd och deras behov.
– De tänker på behov och handikapp i stället för att tänka på skolmiljön och det sociala. Lärarna anser att eleven ska anpassas i strukturer och rutiner i stället för tvärtom, att elevernas förutsättningar ska styra anpassningen, säger Ann-Charlotte Linton till Skolvärlden.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Regression vid autism – vad vi vet och inte vet
- Tips: 15 Npf-vänliga julklappar
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Hon skriver om livet med tvångssyndrom och kronisk migrän
- TBA i skolan – förstärk det du vill se mer av
- ”Barn med autism måste undersökas noggrannare”
- Självdestruktivt sex – ett komplext problem