Nästa artikel
Premium Är ”tydlig struktur” en extra anpassning, eller bara en självklar del av den ordinarie undervisningen? Läraren och specialpedagogen Hanna Rondahl vill med en ny bok öka förståelsen för vad extra anpassningar är och inte är – och samtidigt lyfta fram vikten av kollegial samverkan i arbetet med dessa insatser. ”Många lärare lämnas för ensamma”, säger hon i en intervju med Special Nest.
När en lärare får information om att en elev riskerar att inte nå kunskapsmålen i ett ämne ska denne elev skyndsamt erbjudas stöd i form av extra anpassningar, vilket ofta beskrivs som en stödinsats av mindre ingripande karaktär som ges inom ramen för den ordinarie undervisningen i klassrummet. Men vad betyder detta egentligen – och kan det inte rentav betyda vad som helst? Under de senaste åren har diskussionen om extra anpassningar gått varm inom skolvärlden. Läraren och specia
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Forskning: Taktil massage ger lindring till unga med adhd
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- 12 boktips inför sommaren – läs på om autism och adhd
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor