Nästa artikel
Premium Grundskolans kunskapskrav är svåra att nå för en stor grupp elever som har svagare teoretisk begåvning – även om dessa elever får stöd och anpassningar. Det menar forskare vid Gillbergcentrum i Göteborg. Vad behöver göras åt situationen? Special Nest har intervjuat barnneurologen Magnus Landgren, skolforskaren Martin Karlberg samt representanter för Autism- och Aspergerförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Teoretiska krav slår ut många elever. Det är rubriken på en debattartikel som publicerades i tidningen Svenska Dagbladet i början på maj i år. Bakom texten står en grupp forskare, psykologer och läkare verksamma vid Gillbergcentrum i Göteborg, däribland barn- och ungdomspsykiatriprofessorn Christopher Gillberg och barnneurologen Magnus Landgren. Deras budskap är att dagens läroplaner och kunskapskrav i grundskolan starkt missgynnar elever som har en svagare teoretisk begåvning jäm
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Dejting vid adhd – så vänder du utmaningar till styrkor: 6 tips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Vuxen med npf – Så går en utredning till
- TBA i skolan – förstärk det du vill se mer av
- Adhd – fantastiskt, fruktansvärt och alldeles underbart
- Undersöker alternativa sätt att höja oxytocinnivåer i hjärnan
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån